Zavádzajú cestovné kancelárie svojich klientov?
Pozrime sa na tento problém očami turistu, ktorý chce ísť na dovolenku. Našetril si na tú dovolenku, na ktorú sa tak celý rok tešil. Je pravdou, že Slováci nepatria medzi najbohatšie krajiny a už vôbec nie medzi najlepšie zarábajúcich, ba ani len stredne. Preto obrátia každý cent aj päťkrát, kým si za to znehodnotené euro niečo kúpia.
Prídu do CK, ktorá svojimi reklamami láka zákazníkov na super ponuky a ceny dovoleniek. Tak, milý Slováčisko vojde v plnej nádeji, že za 400 € sa mu podarí nejaké morské terno. Nastupuje sklamanie. Cena zájazdu je len orientačná a zahŕňa iba ubytovanie a stravovanie. Malými písmenkami dole pod reklamou je napísané, čo všetko cena nezahŕňa. Zväčša je to cena dopravy, poistenie, fakultatívne výlety, príplatok za výhľad na more atď.. Nakoniec zistíte, že cena sa vám navýšila aj o 100%. Tak sa milý Slováčisko zoberie a prejde ku konkurencii do Rakúska alebo Nemecka, kde sú ceny uvedené so všetkým a nastáva opačný postup. Škrtajú vám z balíka služieb, ktoré nechcete.
Čo však s väčšinou Slovákov, ktorí sa jednoducho nevedia orientovať na internete a nie sú jazykovo zdatní, aj keď by im stačilo ovládať zopár fráz? Stali sa rukojemníkmi CK a delegátov. Bez jazyka a základných znalostí práv zákazníkov to jednoducho všetko strpia. Izby, ktoré boli v katalógu nafotené z úplne iného rezortu, otrasnú stravu, správanie sa personálu, delegáta, ktorého možno charakterizovať slovami “ dajte mi všetci pokoj a len prosím odo mňa nič nežiadajte“. Sem tam vás prehodia do úplne inej destinácie, ako ste si zaplatili. Prečo? Pretože môžu. Pretože im to umožňujú naše zákony. Len som doteraz nepochopil, prečo sa páni poslanci nepostarajú aj o takéto prípady jednoznačným a tvrdým zákonom, kde by nebolo možné kľučkovať v spleti paragrafov a dodatkov. Žeby mali niektorí z nich tiež svoju cestovečku?
Zákazník si predsa kupuje určitý produkt, za ktorý zaplatil a CK by mala niesť plnú zodpovednosť za predaj produktov, ktoré ponúka. Jeden jediný prípad by som dokázal tolerovať, a to je zásah vyššej moci. Nejaké zemetrasenie či iná pohroma alebo nepokoje. Na to však slúžia poisťovne. Dokedy budú mať u nás miesto neseriózne CK? Dokedy budú klamať svojich zákazníkov? Toto som nepísal o tých CK, ktoré majú naozaj dobré PR a správajú sa slušne k svojim zákazníkom. Naozaj som bol na super dovolenkách aj cez naše CK. Všetko však zmaže jeden či dva nepodarené dovolenky. Prešiel som vyše 30 krajín a zisťujem, že naše CK majú veľmi benevolentné pravidlá, s ktorými som sa v mnohých krajinách ani len nestretol. Určte to nie je až tak veľa, ale aspoň aké také skúsenosti mám. Teraz skôr prechádzam na vyskladanie si dovolenky na mieru. Osobitne letenky, poistenie, ubytovanie či doprava. Lenže mi skôr ide o tých, ktorí jednoducho majú strach cestovať samostatne bez cestovky, bez jazykových znalostí či bez dobrej orientácie na internete e schopnosti si vybrať prostredníctvom netu, tú svoju dovolenku.
Naši dôchodcovia, ale aj stredná generácia nie je na tom až tak dobre, aby si dovolili takéto prešľapy. Len je zaujímavé, že prípadov krachov CK či oklamaných spotrebiteľov je kopa a páni poslanci mlčia a mlčia a mlčia.
Zanechajte komentár
Chcete sa pripojiť k diskusii?Neváhajte prispieť!