Výhovorky zákonodárcov o kontrole spravodajstva
… Ak niekto tvrdí, že výbor nemá možnosť vykonávať kontrolu a zákon je bezzubý, vlastne hovorí, že zákony netreba vykladať v súlade s ich zmyslom. Zákon niektoré kompetencie nepriznáva, o iných hovorí zbytočne všeobecne, ale nie je pravda, že poslanci kontrolu nemôžu vykonať. Oni ju len jednoducho vykonávať nechcú.
Podľa denníka SME vojenskí tajní majú ďalší spis. Tibenský si mal za štátne prenajímať byty pre seba.
Námestníka šéfa vojenských tajných podozrievali zo zneužitia funkcie na vlastné obohatenie sa. Iveta Radičová Róberta Tibenského vymenovala za šéfa VOC a tým pádom mu pripadla úloha vyšetriť podozrenie na seba samého. Existuje možnosť ako vyšetriť takéto niečo podľa súčasných zákonov? [1]
Pozrime sa na zákony
Podľa § 5 ods. 3, 4 zákona č. 198/1994 Z.z. o Vojenskom spravodajstve (VS):
“Minister (obrany) kontrolnému orgánu predkladá …
b) podklady potrebné na kontrolu čerpania limitu Vojenského spravodajstva z rozpočtu ministerstva obrany,
d) správu o činnosti Vojenského spravodajstva a o jeho výsledkoch.
(4) Porušenie ustanovení tohto zákona, ktoré kontrolný orgán zistí pri výkone svojej právomoci, je povinný oznámiť Národnej rade Slovenskej republiky.“
Podľa § 53 ods. 2 rokovacieho poriadku NR SR (350/1996 Z.z.) „Výbory majú právo pozývať na svoje schôdze členov vlády … a vyžadovať od nich vysvetlenia, správy a potrebné podklady; tí sú povinní prísť na schôdzu výboru, podať požadované vysvetlenia a správy a predložiť podklady. …“
Zákony sú stručné a nedostatočné, ale je len vecou poslancov, aby využívali možnosti, ktoré im už teraz dávajú. Podklady potrebné na kontrolu čerpania limitu Vojenského spravodajstva z rozpočtu ministerstva obrany nemôžu byť nič iné, len podklady, na základe ktorých sa dá preveriť, či bol dodržaný uvedený limit a či bol čerpaný oprávnene, t.j. na výdavky, ktoré sú v súlade s poslaním VS. Zákon mieru konkrétnosti tohto skúmania nevymedzuje, teda ani neobmedzuje.
Hoci zákon o ochrane utajovaných skutočností nie je danou úpravou dotknutý, je povinnosťou ministra obrany, aby informácie zabezpečil a na tento účel príslušné informácie jeho členom – poslancom – poskytol. Tým nedochádza k „odtajneniu“ utajovaných skutočností, poslanci sú predsa oprávnenými osobami s osobitným postavením (§ 34 ods. 1 písm. c) zák. č. 215/2004 Z.z.), t.j. s utaj. skutočnosťami sa môžu v súlade s predpismi a v rozsahu svojej funkcie oboznamovať.
Možnosti kontrolného orgánu
Ďalej, správy o činnosti Vojenského spravodajstva sú správy o akejkoľvek jeho činnosti (s výnimkou ITP). Kontrolný orgán je preto – aj v súlade s rokovacím poriadkom NR SR oprávnený – vyžiadať si od ministra obrany akékoľvek správy, najmä ak ide o finančné hospodárenie VS minister je ich povinný predložiť.
V opačnom prípade by nemal výbor vôbec možnosť oznamovať porušenia zákona o VS plénu NR SR. Ako by ich zistil? Zákon predpokladá, že vykonáva kontrolnú činnosť, t.j. jeho úsudku, skúmaniu musia byť podrobené fakty, o ktorých referuje minister v štruktúre požadovanej výborom. Nemôže dostávať len hotové produkty, s názorom ministra a bez možnosti si správnosť jeho názorov preveriť. Potom by jeho kontrolná pôsobnosť stratila zmysel.
Ak niekto tvrdí, že výbor nemá možnosť vykonávať kontrolu a zákon je bezzubý, vlastne hovorí, že zákony netreba vykladať v súlade s ich zmyslom. Zákon niektoré kompetencie nepriznáva, o iných hovorí zbytočne všeobecne, ale nie je pravda, že poslanci kontrolu nemôžu vykonať. Oni ju len jednoducho vykonávať nechcú. O tom hovoria bezpečnostní analytici už dávno, stačí si urobiť monitoring vyjadrení Žitného a Polku k téme.
Keď lenivosť určuje
Poslanci si totiž zvykli si schôdzovať, ale to, že niektorý z nich bude poverený činnosťou, ktorú inak bežne vykonávajú kontrolóri a následne bude o tom referovať výboru, ktorý urobí záverom kontrolné zistenia a predloží ich plénu – to je level, kde naši zákonodárcovia nedosiahli. To sa im radšej – ako G. Gálovi – pokazí počítač.
Nový zákon o spravodajských službách treba prijať, hoci nechápem, prečo sa o jeho obsahu (žiaľ verejne neznámom) nevedie aj verejná diskusia. Na vyjadrenia o nedostatkoch kompetencií poslancov som však alergický: NR SR, či už plénum alebo výbory – si neplnia ani to, čo si podľa 2 zákonoch o službách a jedného o odpočúvaní majú.
Že treba iný systém kontroly? V poriadku, ale dnes sa riadne nevykonáva ani tá parlamentná.
[1]http://www.sme.sk/c/6833236/tajni-maju-dalsi-spis-tibensky-si-mal-za-statne-prenajimat-byty-pre-seba.html
Zanechajte komentár
Chcete sa pripojiť k diskusii?Neváhajte prispieť!