Vrtieť psom alebo slovenská mediálna ilúzia
Realita a mediálny obraz sú dva svety
Poznáte film “Vrtieť psom”?
Začína sa hláškou: Prečo pes vrtí chvostom? Pretože pes je chytrejší ako jeho chvost. Ak by bol chytrejší chvost, vrtel by psom on. Film hovorí o tom, ako môže pár ľudí prostredníctvom mediálnych trikov (vymyslená vojna a teroristická hrozba) manipulovať verejnou mienkou a ovplyvňovať tak výsledok volieb. Teda ako môže v súčasnej dobe chvost vrtieť psom…
Po júnových parlamentných voľbách som sa pozeral na politické dianie na Slovensku čiastočne zvnútra a čiastočne prostredníctvom médií. Musím povedať, že to je často veľmi odlišný pohľad. Mediálny svet si akoby vytváral vlastnú realitu. Zatiaľčo noví ministri sa od ráno do večera borili s prevziavaním ministerstiev a poslanci s novými povinnosťami, médiá písali o Sulíkovej košeli s krátkymi rukávmi a výlete do Salzburgu.
Už vtedy som začal rozmýšľať o napísaní článku o tomto do očí bijúcom rozdiele. Definitívne som sa rozhodol po udalostiach v Devínskej Novej Vsi. Tam sa, podľa médií, z 15-ročného narkomana, ktorý mal vystrieľať susedov, dílerov drog, nakoniec vykľulo niečo celkom iné. 50-nik, ktorému susedia roky strpčovali život a ktorému jedného dňa rupli nervy. Možno. Na konečnú verziu by som tiež nevsadil po tejto skúsenosti. Pritom v priebehu udalosti každá jedna správa vyzerala reálne – minimálne po pocitovej stránke. Informačná hodnota väčšiny týchto správ však bola nulová, resp. mínusová. Jednoducho to bola väčšinou fikcia majúca máločo spoločné s realitou.
Keď som si prednedávnom otvoril Facebook, do očí mi padol intenzívny dialóg medzi redaktorom istého nemenovaného denníka a Martinom Chrenom. V článkoch v novinách sa opakovane písalo o tom, že „Chren sa odmieta vyjadriť“. V dialógu sa Martin Chren o.i. pýtal, prečo v článkoch nie sú fakty, ale zámerne prekrútené skutočnosti a prečo, napriek tejto komunikácii, sa píše, že odmieta odpovedať.
Bol to exemplárny príklad, ako sa dá úmyselne takáto moc – vytvárať inú realitu než skutočnú – zneužiť. A tiež príklad toho, že u nás sa s tým často okolky nerobia. Tak ako neboli zábrany robiť čokoľvek v našej politike, neboli ani v médiách. V súčasnosti starých politikov vytláčajú noví. Našťastie, aj v médiách sa našla opozícia k manipulatívnym článkom. Tiež je treba povedať, že Trend, ktorý s týmto prípadom prišiel prvý, k tomu pristupoval objektívne.
Médiá dokážu spraviť netvora takmer z kohokoľvek. Stačí len zopár manipulácií, nedostatok morálky a pokojne sa dá zvoziť pod zem aj osoba, ktorá celý život obetovala pre iných – ako matka Tereza. Dajme si príklad ako.
Pochádza z Albánska – krajiny pašerákov drog a obchodu s „bielym mäsom“. Máme tu teda podozrivý pôvod. Matka Tereza prijímala aj rôzne finančné dary a rozhodne ich minutie a pôvod nie sú dostatočne zdokumentované. Išlo teda o „pochybné financovanie svojich aktivít“. Ďalej, nie všetkým ošetrovaným sa pomohlo a mnohí bohužiaľ aj zomreli (ošetroval sa AIDS, tuberkulóza, lepra…). Sú tu teda „záhadné úmrtia za nevyjasnených okolností“. No a ako čerešnička na torte by rozhodne svojím oblečením „šokovala protokolistov“. Vysoko postavení politici, či komisári OSN, OBSE a neviem čoho všetkého sa predsa neprijímajú v šatke a handrovom obleku.
Veľa podobných obvinení naozaj padlo, aj keď každý si asi túto ženu pamätáme vo výnimočne dobrom svetle. Keď však účelovo vyberiete iba negatívne veci a aj to v neobejktívnej forme a kontexte, viete aj z pozitívnej ikony urobiť pravý opak. Ak len chcete, máte motiváciu a nemáte morálku.
Pritom médiá sú potrebným strážcom demokracie a odhaľovanie politickej korupcie je ich záslužnou úlohou. Obvzlášť tam, kde zlyhávajú štátne inštitúcie. A práve preto je potrebné, aby médiá o podozrivých veciach písali. Ale s cieľom poskytnúť čo najviac informácií. Pokiaľ bude písanie selektívne, niekomu sa dopredu oznámi, že ho chcú „odstreliť“ a bude nasledovať manipulatívna kampaň, tak takáto úloha médií bude prevrátená naruby. Následne ľudia nebudú veriť médiám ani vtedy, keď ich obsah bude korektný. Našťastie, ku „Kauze Hayekovci“ sa začali vyjadrovať aj novinári, ktorým manipulácia s faktami prekáža, a snažili sa priniesť kritické, ale objektívne hodnotenie. To je dobré znamenie toho, že aj na našom malom území funguje konkurencia. A keď si napríklad niekto, komu člen vlády siahol na jeho biznis so štátom, „predplatí“ kampaň, aby ho zdiskreditoval a „znefunkčnil“, tak to nemá automaticky vyhraté. Otázkou je, či bude vývoj v mediálnej sfére smerovať k zlepšeniu, alebo či prevládnu ciele rôznych ekonomických záujmových skupín a médiá sa budú snažiť „vrtieť psom (rozumej štátom, politikou)“ podľa nich.
Články a vyjadrenia k téme “Hayekovci”:
Zanechajte komentár
Chcete sa pripojiť k diskusii?Neváhajte prispieť!