EÚ a DPH: Keď sa rúbu korporácie, lietajú z drobných podnikateľov triesky
Európska únia si vytýčila, ako už mnoho krát, veľkolepú stratégiu, tentoraz v „digitálnej oblasti“. Do roku 2020 chce zabezpečiť „inteligentný, udržateľný a inkluzívny rast“.
Nech už bruselský náhodný generátor byrokratických fráz vytýčil akýkoľvek cieľ, s realitou a konaním EÚ bude mať máločo spoločné.
Od prvého januára 2015 vstupuje do platnosti nová legislatíva EÚ, prakticky likvidujúca milióny drobných podnikateľov práve v spomínanej „digitálnej oblasti“.
Zavádza totižto povinnosť platiť daň z pridanej hodnoty (DPH) v krajine kupcu digitálnych produktov. A k tomu nové povinnosti – registrovať sa v krajinách zákazníkov, zbierať dôkazy o sídle nakupujúceho a archivovať všetku dokumentáciu 10 rokov. Keď budete navyše po novom zhromažďovať osobné dáta ohľadne kupujúcich, môžete začať skúmať legislatívu jednotlivých členských štátov v tejto oblasti, aby ste sa jej prispôsobili.
Takže, ak máte stránku, kde sa dá za pár centov stiahnuť nejaká aplikácia, pripravte sa na peklo, alebo to radšej zabaľte.
EÚ nevypracovala ani len štúdiu dopadov a (zatiaľ?) neodpovedá na otázky z europarlamentu.
Byrokrati v Bruseli tvrdia, že takto bojujú proti korporáciám, ktoré poskytujú digitálne produkty z krajiny EÚ s nižšou daňou z pridanej hodnoty do krajiny s vyššou.
Nová legislatíva však neponecháva nijaký minimálny limit na predaj (napr. 100 tisíc eur), na ktorý by sa to neaplikovalo. V praxi to tak len zlikviduje malých IT podnikateľov, veľké korporácie sa s tým vysporiadajú a zvýšené náklady si vynahradia zaplnením miesta na trhu po odchode svojich menších konkurentov.
Alebo si presunú miesto poskytovania (sťahovania) mimo EÚ. A toto riešenie následne budú využívať aj tí menší.
V Bruseli sa tak opäť budú diviť „kde udělali soudruzi z NDR chybu“ – prečo ich chrabrá „digitálna stratégia“ krachuje, schôdzovať a vymýšľať ešte „sociálnejšie, inkluzívnejšie a udržateľnejšie“ vylepšenia.
Pred rokmi sa takto divili, ako je možné, že v Amerike je toľko úspešných IT firiem, ktoré zakladá len tak pár nadšencov doma v garáži a v EÚ sa tak nedeje.
Odpoveďou bolo, že v EÚ je začínať doma v garáži predpismi EÚ zakázané. Sedliacky rozum napovie, že najlepším liekom je nehádzať IT nadšencom polená pod nohy a najpotrebnejšia stratégia bude likvidovanie byrokracie. Bruselský rozum však napovie, že treba vytvárať a pretvárať plány a stratégie, až kým v Európe nezostane digitálny kameň na kameni.
A ako riešia DPH na Americkom kontinente alebo v Hong Kongu? Tento francúzsky vynález z 50-tych rokov 20-teho storočia tam nepoznajú.
Zanechajte komentár
Chcete sa pripojiť k diskusii?Neváhajte prispieť!