Róbert Fico – marketingový čarodejník z krajiny SMER
Marketing a masmediálna masáž vládne nielen svetom, ale aj Slovenskom. Vládne nám strana, ktorej predstavitelia sa sami poctivo neživili, nemajú šajnu o efektívnom riadení, nezakryte redukujú štátny majetok a základom hospodárstva sa rozumejú ako hus do piva. Napriek tomu ich státisíce zbožňujú a myslia si, že sú povolaní riadiť štát a priniesť im raj na zemi.
Je to vďaka efektívnemu marketingu. A učia sa ho od tých najúspešnejších v tejto oblasti.
V manipulovaní más boli, bohužiaľ, výnimočnými expertmi nacisti. Róbert Fico si pred nedávnom požičal propagandistický kúsok priamo od Hitlera. Ten vedel, že ukázať masám video, na ktorom je so svojím psom, vzbudí u ľudí podvedomé sympatie.
http://www.youtube.com/watch?v=KC9XfcJFeOM&feature=related
Róbert Fico napodobňujúc Hitlera:
Všimnite si ešte aj to napodobňovanie štýlu tej doby – Fico je oblečený v tmavej farbe, s národným znakom na hrudi na mieste srdca. Video bolo vedome inšpirované danou dobou.
Bolo zverejnené pred voľbami v roku 2010, keď sa Smer pokúšal vyfúknuť voličov SNS a hrať na národnú a sociálnu kartu. Taktika bola úspešná – Smer vytuneloval voličov od svojich vtedajších partnerov – aj keď vládu nezostavil.
Rovnaká taktika – rovnaká úspešnosť.
Samozrejme, marketing má aj svoje špecifické národné črty. Pamätám sa ako sme pred rokmi na hodine marketingu v Austrálii riešili vybavovanie sťažností od zákazníkov na chybný výrobok. Môj turecký spolužiak opisoval úspešnú stratégiu v rodnej krajine takto:
Najprv sa zatvárite veľmi sexi a budete predstierať, že reklamovaný produkt je určite z iného obchodu, že vo vašom by sa to v žiadnom prípade nemohlo stať. Keď na to klient neskočí, začnete nariekať, ako vám je to ľúto a že to napravíte. Aby sa zákazník lepšie cítil, zavoláte najmladšieho zamestnanca, všetko zvalíte naňho a riadne mu vynadáte. Ak ani to nepomôže, pridáte aj zmlátenie palicou.
Po takomto kúsku už určite bude klient úplne spokojný a to je treba využiť a vynasnažiť sa mu predať čo najviac iného tovaru…
Zjavne takáto stratégia nebola v súlade s učebnými osnovami, lebo lektorka sa tvárila dosť rozpačito. V každom prípade je v marketingu lokalizácia často dôležitá.
Róbertovi Ficovi sa podarilo úspešne zlokalizovať stratégiu Svedkov Jehovových.
Náboženské hnutie Svedkovia Jehovovi vždy frčali na systéme zaručených predpovedí a neomylných právd.
V roku 1871 sa mal vrátiť Ježiš Kristus.
Na rok 1914 predpovedali sedem udalostí počnúc príchodom „Kráľovstva nebeského“. Milióny ľudí vtedy žijúcich už nikdy nemali zomrieť.
Na rok 1925 predpovedali Armagedon a ďalšie s tým súvisiace udalosti.
Na rok 1975 opäť predpovedali koniec sveta a ďalšie udalosti.
Nič z toho sa nikdy nestalo. Napriek tomu sa však ich rady prudko rozrastali. Aby svojich (potenciálnych) členov znova a znova motivovali, vymýšľali vždy ďalší armagedon, ktorý mal už tentoraz zaručene prísť.
Čím viac pribúdali nenaplnené „zaručené predpovede“, tým viac sa rozrastali ich rady a dnes sa počítajú na milióny.
Pozoruhodný úkaz. Rovnaký vidíme aj pri strane Smer.
Róbert Fico sľúbil svojim voličom že:
– odškodní nebankovkárov
– zatočí s rozkrádaním štátu
– problémových ministrov odvolá do 24 hodín
– Slovenska sa kríza nedotkne
– zníži daň na benzín
– zníži počet štátnych zamestnancov o 20%
– do roku 2010 bude na svete diaľnica z Bratislavy do Košíc a ďalšie nepreberné množstvo „zaručených sľubov“.
Ako vieme, napriek tomu, že Smer si doslova robil so štátom čo chcel, nič z toho nesplnil. Naopak, počas ich vlády sa rabovalo a plytvalo akoby nemal prísť zajtrajšok. Rady „Svedkov Ficovových“ sa však stále rozrastali a v posledných voľbách ich volilo až vyše 1,1 milióna voličov (v roku 2010 to bolo 880 tisíc, v roku 2006, kedy začali vládnuť, 670 tisíc).
Ľudia potrebujú niečomu veriť a mať nejaký pevný oporný bod v živote. Šikovný demagóg im vie navodiť zdanie, že im ho vie poskytnúť.
Svedkovia Jehovovi používajú silné odkazy ako „Môžeš žiť navždy v pozemskom raji“, „Pravda, ktorá vedie k večnému životu“ atď. Ich smeráckou obdobou je „silný sociálny štát“, „istoty“ a podobne.
V relatívnom svete je to pre mnohých vítané mentálne útočisko. V „Strážnej veži“ postupne aktualizovali „nemennú“ náuku, pričom starú literatúru odstránili a tvárili sa, že tá aktuálna tu vždy bola, je a bude.
Rovnako Róbert Fico zamestnáva mysle svojich voličov vždy niečím aktuálnym, podstatné je, že je to nabité emóciami. Vytratia sa tým spomienky na predošlé tvrdenia. A že je to väčšinou dokázateľné klamstvo? To je pre jeho „svedkov“ vedľajšie. Takto „čarodejník zo Smeru“ ovláda pôsobivé marketingové zariadenie, ktoré budí zdanie sily a veľkosti, aj keď sám je len malý vetchý človiečik visiaci na šnúrke od svojich sponzorov.
Použitím emotívneho náboja sa otupí aj sila protirečení:
Svedkovia Jehovovi v roku 1910 tvrdili, že pyramídy v Gíze boli postavené na rozkaz Boha, v roku 1928 však už platil pravý opak – bolo to dielo Satana.
Róbert Fico ako predseda vlády v marci 2010 tvrdil, že sa bojí, aby ho niekto nezastrelil. V novembri toho istého roka sa však vysmieval z premiérky za posilnenie jej ochrany po tom, čo jej niekto poslal v obálke nábojnicu. Vraj na Slovensku vás môžu maximálne tak kopnúť do nohy pri futbale. Zaklincoval to tým, že jedným dychom požiadal Radičovú o ochranku pre seba ako poslanca.
Medzi svedkami Jehovovými a Ficovovými sú však aj rozdiely. V „Strážnej veži“ koniec sveta len ohlasujú, strana Smer na ňom intenzívne pracuje. Svedkovia Jehovovi požadujú majetok svojich priaznivcov, strana Smer sa snaží obrať všetkých.
Svedkom Jehovovým v posledných rokoch, po mnohých škandáloch a zvratoch v ideológii, začal klesať počet členov a ani vehementná snaha zvrátiť to tvrdením o ďalšom skorom príchode konca sveta a vykúpením sa cez nich už nie je taká účinná.
Keď sa vynasnažíme otvárať oči aj „Svedkom Ficovovým“, môže podobný osud čoskoro čakať aj stranu Smer.
Ak vás článok zaujal čítajte aj: Slovensko – úpadok, alebo cesta medzi najlepších?
Zanechajte komentár
Chcete sa pripojiť k diskusii?Neváhajte prispieť!