Reklamný smog okolo nás
Reklamný smog čoraz viac nepríjemne zahaľuje Slovenskú republiku. Mení sa ráz krajiny a miest, ktoré sú prekryté nevhodnými reklamnými pútačmi. Všade na vôkol sme zaplavení reklamnými zariadeniami, ktoré sú neraz postavené bez súhlasu stavebného úradu.
Štát a samospráva majú zviazané ruky, nakoľko súčasne platná legislatíva nahráva spoločnostiam, ktoré zneužívajú medzeru v zákone, aby dosiahli maximálny zisk na úkor komfortu iných. Zároveň sa však zhoršuje prostredie pre podnikateľov, ktorí postupujú v súlade so zákonom. Osoby, ktoré konajú protizákonne, získavajú neprimeranú konkurenčnú výhodu, čím dochádza k znižovaniu kvality podnikateľského prostredia a demotivácii slušných občanov.
Príkladom nedostatočnej legislatívy prenesenej v praxi sú reklamné zariadenia, ktoré nie sú jednoznačne pevne spojené so zemou, čím de facto obchádzajú podmienky a povinnosti stavebného zákona. Nadmerný počet reklamných pútačov taktiež vytvára vizuálny smog, ktorý znižuje kvalitu života v spoločnosti a zaťažuje životné prostredie.
Adekvátnou možnosťou, ako by sme dokázali predchádzať nežiaducej reklame, je podaný návrh zmeny a doplnenia stavebného zákona, ktorý reaguje na dlhodobo pretrvávajúcu nedostatočnú úpravu regulácie v oblasti vonkajšej reklamy. Zároveň reflektuje aktuálne pripravovanú rekodifikáciu stavebného zákona.
Legislatívna úprava zavádza nový pojem „reklamná stavba“, ktorý upresňuje doterajší nejednoznačný výklad pevného spojenia so zemou a zahŕňa už aj informačné, reklamné a propagačné zariadenia, ktoré doteraz neboli stavbami, ale len hnuteľnými vecami, keďže boli upevnené napríklad o betónový kváder.
Návrh zákona sprísňuje zákonnú reguláciu povoľovania vonkajšej reklamy. Taktiež zrušuje možnosť dodatočného povolenia stavby, čím by sa zabránilo nejednotnému konaniu stavebných úradov.
Nová právna úprava taktiež rieši čierne stavby uložením pokuty pevnými sumami, čím sa odstránia viaceré prieťahy vo vymáhaní pokút v odvolacom konaní.
Myslím si, že je najvyšší čas vrátiť ráz krajiny do pôvodného stavu bez problematickej a neregulovanej reklamy. Navrhovaná úprava zákona reaguje na súčasný nepriaznivý stav a zároveň sa usiluje pozitívne ovplyvniť kvalitu života v spoločnosti.
Zanechajte komentár
Chcete sa pripojiť k diskusii?Neváhajte prispieť!