Prezident/ka vymenúva a odvoláva
Aktívne a pasívne volebné právo znamená právo voliť a byť volený. Voličstvo rozhodlo. Ostatok je na zostavovateľoch vlády.
Odporúčal a varoval som: Pred vymenovaním vlády prezidentkou, nechoďte s menami členov „na bubon“: Danko a Pellegrini šli (pastva a vata pre médiá a opozíciu). Fico bol inteligentnejší. Do vymenovania vlády prezidentkou médiá verejnosť do jej zloženia nemajú mať prístup. Pokračujúca vojna na osi trojkoalícia-opozícia-médiá-verejnosť a ich reakcie manipulujú prezidentkino rozhodnutie. Okrem toho, prezidentka sa rozhoduje „vlastnou hlavou“ pod vplyvom odporúčaní jej právnikov…
Ústava Čl. 101 f) Prezident/ka „vymenúva a odvoláva predsedu a ostatných členov vlády Slovenskej republiky, poveruje ich riadením ministerstiev a prijíma ich demisiu;“
Ústava Čl. 111: „Na návrh predsedu vlády prezident Slovenskej republiky vymenúva a odvoláva ďalších členov vlády a poveruje ich riadením ministerstiev. Za podpredsedu vlády a ministra môže vymenovať občana, ktorý je voliteľný do Národnej rady Slovenskej republiky.“ Citované články nie sú viazané na žiadny iný článok ústavy, s výnimkou dikcie: „Prezident zabezpečuje riadny chod ústavných orgánov“…
Prezidentka sa zrejme pokúsi o extenzívny výklad dikcie ústavy a sémantiky lexémy (slovo) „vymenúva“ napodobujúce „obštrukčné“ konanie aktivistického českého prezidenta Miloša Zemana, balansujúceho často na hrane ústavy.
Ústava Čl. 101 (1) „Prezident/ka svojím rozhodovaním zabezpečuje riadny chod ústavných orgánov. Vykonáva svoj úrad podľa svojho svedomia a presvedčenia a nie je viazaný/á príkazmi.“ U mňa platí záver: Len ústavou.
Zodpovednosť za kvalitu osôb predsedu a členov vlády prenáša sa v dobrom i zlom na nich ako na zvolených zástupcov ľudu a spätne na voličstvo.
Slovensko je parlamentná, nie prezidentská demokracia. Prezident/ka nie je v postavení nad parlamentom ani vládou. Zodpovednosť za kvalitu osôb predsedu a členov vlády sa v dobrom i zlom vždy prenáša na parlament a spätne voličstvo. Márne pokusy o ich odvolávania ukázali konštantu: len štátom platené a čas naťahujúce a zbytočné a bezvýsledné politické hry v parlamente. Deficit sebareflexie dotknutých odvolávaných, za daných okolností, prenáša sa len do vedomia a svedomia voličstva s výnimkou neuznášania sa schopnosti parlamentu po dobu troch mesiacov, kedy koná prezidentka a parlament rozpúšťa, alebo stavu, vyžadujúceho si predčasné voľby. Ústava pozná právomoci prezidenta/ky vo veci demisií predsedu a členov vlády podľa písmena f/ „prijíma ich demisiu“. Podrobnosti o demisiách a odvolaniach predsedu a členov vlády upravujú články 115 a 116.
Problém ústavy: Štvorročné volebné obdobie, ktoré je nesprávne označované ako základné právo zvoleného zastupiteľstva na dobu celého volebného obdobia. Lož! Ide o akcesorické prepožičané právo, ktoré by z ústavy (fakultatívne referendum) bolo možné obmedziť alebo odňať ako vodičák! Aktuálne ho možno skrátiť len uznesením parlamentu. Pokusy o referendum „narazili“ na prezidentku a ústavný súd. Dôvod: Lebo Fico.
Takzvaná „úradnícka vláda odborníkov“ nie je expressis verbis organickou súčasťou, je neznámou čiernou dierou ústavy. V histórii samostatného Slovenska bola úradnícka vláda po prvý raz vymenovaná 15. mája 2023 ako následok pádu dočasne poverenej vlády Eduarda Hegera. Na jej čelo zasadol dovtedajší viceguvernér Národnej banky Slovenska Ľudovít Ódor.
Zuzana Čaputová zostavovala vládu úradníkov sama. Na svoj návrh vymenovala predsedu a členov Ódorovej vlády, s ktorými sa designovaný premiér „vlády odborníkov“ stotožnil. Prezidentka porušila ústavu.
Perličky, Gašparovič: Podľa jeho názoru ústava neumožňuje prezidentovi nevymenovať niektorého člena vlády navrhnutého po voľbách novým premiérom s výnimkou prípadov definovaných ústavou, napríklad ak by navrhovaný člen vlády bol vo výkone väzby. USA: Trump by mohol byť zvolený aj vo výkone trestu odňatia slobody, a okamžite prepustený na slobodu z vôle voličstva. Späť na Slovensko: Prezumpcia neviny je v postavení nad eventom „stíhaný, obvinený, vo väzbe, obžalovaný“ až do momentu právoplatného rozsudku vo veci s právom voliť a byť volený. Späť Gašparovič: „Priama voľba prezidenta sa už zaužívala a je to aj inde vo svete,“ konštatoval. Naopak, privítal by, ak by boli kompetencie prezidenta posilnené aj o možnosť legislatívnej iniciatívy.“ Poznámka editora: Trebárs na posilnenie svojich vlastných prezidentských právomocí…
V reťazci Matovič-Heger-Ódor so spoločným menovateľom Čaputová, sme na jeho konci. Slovensko je na svojom úplnom dne. Jedinou, ktorá to zastaví, a Slovensko zastabilizuje, je vláda Smeru a Róberta Fica s Hlasom (a SNS). Voličstvo Huliaka rozhodlo správne. Prezidentka je povinná podľa Čl. 101 a 111 Ústavy SR, vymenovať Inžiniera Rudolfa Huliaka do funkcie ministra životného prostredia! Tu, aj s odkazom na „riadny chod“ ústavných inštitúcií, niet o čom!
Slovensko potrebuje novú druhú ústavu a s ňou zmenu politického systému s posilneným podielom moci občanov a rovnakým zaobchádzaním v časti ústavy v Čl. (2): „Štátna moc pochádza od občanov, ktorí ju vykonávajú prostredníctvom svojich volených zástupcov alebo priamo“ v časti „priamo“.
Pekne pozdravujem.
Juraj Režo alias notorickyobcan
Lexéma sú všetky tvary určitého (plnovýznamového) slova a slov odvodených od rovnakého významového základu meno, menuje, vymenuje, vymenúva, vo význame opakovaných činností. Význam lexémy je seméma (sémantika, sémiotika). Náukou o lexémach je lexématika. Dikcia ústavy nepozná možnosť nevymenúva a ak áno, len v prípadoch obzvlášť „dôvodných“ a hodných osobitného „kričiaceho“ zreteľa, so všeobecnou podporou a súhlasom, pretože prezidentka má priamou voľbou posilnený mandát, ktorému sa nesmie spreneveriť. V prípade Matoviča a spol. ho nevyužila, navzdor protestom verejnosti, teda, chýba precedens. Bol ním Čentéš?Ak bolo „treba“ pre právoplatne odsúdeného za neúmyselné zabitie, nespĺňajúceho ale kritériá pre výkon funkcie prokurátora, naďalej podozrivého z protiprávnej činnosti, schválili Lex Lipšic a majú „špeciálneho prokurátora“. Hamran zasa neprešiel výberovým konaním… prezidentka ani necekla. Tobôž pri kompilátoroch a plagiátoroch. V prípade Kisku a kritérií pre ústavný inštitút hlavy štátu vysvitlo súdnou cestou, že ide o kohosi iného, než za akého sa vydával…
Hlava štátu nie je bezpodmienečne povinná vyhovieť personálnym návrhom predsedu vlády, svoje výhrady ale musí dostatočne odôvodniť aj s odkazom na svoju povinnosť dohľadu nad riadnym chodom ústavných inštitúcií (ministerstvá). V takých prípadoch je možné roztočiť kolotoč podaní hlavy štátu o výklad ústavy a ústavných sťažností nevymenovaných osôb… (deficit ústavy). Spojenie práva nemenovať s odkazom na dbať na riadny chod ústavných inštitúcií sa mi zdá príliš voľné a nie je explicitné…
Záver k kauze Huliak (1): Vôľa voličstva je v konflikte s vôľou prezidentky.
Záver (2): Prípadná ústavná sťažnosť Ing. Huliaka môže naraziť na výklad „vymenúva, menuje“ Ústavného súdu 1993: „Slovesný vid nezakladá povinnosť“.
Pozadím prezidentkinho odmietnutia nie je obava o „riadny chod ústavných inštitúcií“, čo je v prípade odbornosti Huliaka vylúčené, ale ochranárska a klimatická ideológia… čo ale zakladá ústavné konanie vo veci ústavného Čl. 1 odsek 1: „Slovensko sa neviaže na žiadne náboženstvo ani ideológiu“: Práva vlkov, medveďov, raticovej, diviačej zveri, hrabošov a sysľov… sú nadradené nad právami ľudí… zasahujú do prirodzených biotopov živočíchov… premnožené je aj ľudstvo. Riešte to.
Medvede sú biologická zbraň proti včelstvám, s účelom likvidácie slovenského včelárstva, aby neboli nikým a ničím rušené nadnárodné obchodné potravinové reťazce v predaji nekvalitných umelých a pančovaných medov…
K ústavnému systému – celé zle! Ryba páchne od hlavy? Nie. Systémom, ktorý treba zmeniť novou druhou ústavou. Od hlavy a tela až k chvostu.
Zanechajte komentár
Chcete sa pripojiť k diskusii?Neváhajte prispieť!