Obavy Petra Schutza
Peter Schutz pre Eugena Kordu a Týždeň vyslovil obavy zo straty mienkotvornosti printových médií SME, Pravda, Denník N, strácajúcich svoj vplyv v dôsledku rozvoja a diverzity elektronických (alternatívnych) informačných zdrojov. Zmieňuje rozklad autority a vplyvu veľkých printových médií:
http://video.tyzden.sk/eugen-korda/2015/03/19/peter-schutz-z-coho-mam-strach/
Veľký November nám priniesol pluralitnú demokraciu a slobody, tak si tie „nežné výdobytky“ užívajme s ich svetlými i temnými stránkami na pozadí post demokratickej fázy kapitalizmu, ako ho vníma čoraz viac kriticky premýšľavých ľudí.
Za dverami sú veľké spoločenské zmeny. Tzv. „verejnoprávne médiá“ a „mienkotvorná tlač“ by mali otvorene hľadať príčiny a klásť a odpovedať na otázky zdrojov konfliktu Ukrajina verzus Rusko, Rusko verzus EÚ a USA a vzniku „islamského štátu“. Treba jasne odhaliť a pomenovať pozadie ideológie multikulturalizmu a príčiny jeho zlyhania najmä v štátoch západnej a severozápadnej EÚ. Nahlas odmietnuť „nadpráva“ a lobing ne-hetero orientovaných osôb a skupín, nepovažovať ich za menšinu, pretože taká neexistuje a nie je definovaná v žiadnom „ľudskoprávnom“ dokumente, takú menšinu nepozná ani Ústava SR. V júli 2013 boli OBSE Jogjakartské princípy odmietnuté. Ale – vládou schválená celoštátna stratégia ochrany a podpory ľudských práv sa opiera aj o ne.
Ponovembrová generácia (mládež) zväčša nemá záujem o politiku. Je indoktrinovaná a manipulovaná neomarxistickou „evolučnou“ teóriou ľudských práv (multikulturalizmus, gender, ľavicový liberalizmus a neobmedzená, voľná individuácia…). Táto agenda je pre tlačené noviny aj „verejnoprávnu“ RTVS na Slovensku tabu. V Česku už nie.
Slovenské, najmä základné školstvo je totálne rozbité až nefunkčné. Na míle sa vzdialilo od kvality a prestíže pred Novembrom. Bezpohlavné, bez hodnotovej orientácie, tlačené len do sféry uplatnenia sa absolventov škôl v profesijnej praxi zamestnanosti na trhu práce.
„Quasi mienkotvorné“ štyri noviny sa koncom deväťdesiatych rokov ocitli (Schutz) v trhovej konkurencii alternatív na webe a sociálnych sieťach.
Pojem „monopolnej“ mienkotvornosti a podsúvania jediného správneho názoru vydávaného za jediný pravdivý, stráca v babylonskom zmätku internetovej komunikácie kľúčovú silu a význam.
Reálne slobodné médiá dávajú veciam, ľuďom a dejom ich pravé mená, o ktorých sa „stánkovo-novinová ulica“ nedozvie. Na Slovensku neexistuje slobodné printové médium. Nie je ním ani „verejnoprávna“ RTVS a neštátna TA3. O ostatných (komerčných) sa ani nezmieňujúc…
Peter Schutz je zneistený „rozkladom autority“ printových médií v dôsledku post novembrovej generačnej výmeny a rozširujúcich sa možností príjmu informácií z alternatívnych zdrojov na webe a sociálnych sieťach… nielen jeho prianie, aby príjemca redakčných komentárov „čítal“ udalosti tak, ako ich „vidí“ aj on, dlhoročný komentátor, verný denníku SME, ale aj Petra Javůrka (denník Pravda) a ostatných, pravdu nehľadajúcich, ale ju poznajúcich (…a oni nám ju priam servírujú ako hotovú), končí (dôkaz – diskusie)… uchyľujú sa k „riešeniam“ – obmedzovanie diskusií, porušovanie vlastných kódexov, cenzúra a blokovanie diskusných kont.
Redakční komentátori, trebárs Peter Schutz (SME) boli kedysi pre mňa vzorom a autoritou. Kvalita komentátorov denníka Pravda (Javůrek) je dnes na úrovni okrajových blogerov…
Slovenské noviny ľudia kupujú v stánkoch a kŕmia sa ich obsahom. A – čo je najhoršie, im to stačí. Ostatným stačí televízne spravodajstvo a publicistika a mnohým nechýba ani to.
Politická a občianska gramotnosť a klesá.
Vyučovanie predmetu občianska náuka s reflexiou spoločnosti, domácej a zahraničnej politiky sa zväčša len kamufluje. Aj pre to, že ôsmaci a deviataci o školu, učenie a vzdelávanie vo väčšine „nemajú čas, chuť a záujem“. Ale tí narcisi sú „múdri ako rádio“.
K chýbajúcemu orientačnému zmyslu mládeže, hlúpnutiu (a negramotnosti) diskusií na sociálnych sieťach aj pod článkami elektronických vydaní „mienkotvorných médií“ (aj podľa Schutza) je jediné riešenie, a to obsahovo kvalitné školské vzdelávanie a vedenie žiakov k prístupu a práci s internetom, nielen ako zdrojom zábavy (prípadne zdrojom info len v povinnom a nevyhnutnom súvise so školským vzdelávaním):
1. Treba urýchliť prístup ľudí na inet (nielen detí a mládeže, ktorí na ňom surfujú) ale aj „zaostávajúcich“ dospelých a k alternatívnym zdrojom informácií na webe a sociálnych sieťach.
Poznámka – fejzbúk je nekonečný „splaškový kanál“ všetkého možného, no, ak si ktokoľvek v ňom nájde to, čo hľadá, má z neho úžitok…
2. Viesť deti a mládež k samostatnému kritickému premýšľaniu, zberu informácií, ich triedeniu, vyhodnocovaniu, tvorbe a dotváraniu vlastného názoru a presvedčenia a jeho artikulácie, bez závislosti na redakčných názoroch a komentároch tzv. „mienkotvorných“ papierových novín a „verejnoprávnej“ RTVS.
Mimochodom, SME denne posiela na školy tisícky svojich výtlačkov, čím si umelo udržiava náklad a prispieva na konto papierového recyklačného hospodárstva.
Úloha papierových novín v dôsledku rozmachu informačných technológií a presunom informačných zdrojov na internet pozvoľna ustupuje…
Zanechajte komentár
Chcete sa pripojiť k diskusii?Neváhajte prispieť!