Marginalizované komunity
Prečo sú marginalizované komunity marginalizované? Kto ich marginalizuje? Koľko nás od roku 1992 stála a bude stáť ich dermarginalizácia? A kedy budú demarginalizované?
Na podporu rómskych hliadok v obciach pôjde 50 miliónov eur z eurofondov, oznámil premiér Ľudovít Ódor; hlavný cieľ: zlepšiť životné prostredie v obciach s marginalizovanými rómskymi komunitami, podporovať miestny rozvoj, udržiavať verejný poriadok, ochraňovať život, zdravie a majetok prostredníctvom informačno-preventívnych aktivít, priblížil splnomocnenec vlády pre rómske komunity Ján Hero. Zapojiť sa do výzvy majú aj viac rozvinuté samosprávy tu a tu.
Rómska po maďarskej tvorí druhú najpočetnejšiu národnostnú menšinu. Maďarská a rusínska majú právo na vzdelanie vo svojich jazykoch, Rómovia nie. Prečo nesmú Rómovia mať rómske školy?
Prirodzený model s rovnakým ľudsko-právnym zaobchádzaním pre maďarskú, rómsku (rusínsku) národnostnú menšinu: Základné vzdelanie v jazyku menšiny s povinným vyučovaním slovenčiny ako štátneho jazyka.
Časť Maďarov aj Slovákov sa hlási k rómskej národnosti. Aby bolo jasno (1) aj naopak. Kde je problém? Národnostná menšina má právo na používanie jazyka národnostnej menšiny. Aj v úradnej komunikácii.
Prečo sa samostatné vyučovanie rómskych detí, ibaže v slovenskom jazyku, označuje za segregáciu?
Aby bolo jasno (2): Odopieranie vzdelania v materinskom rómskom jazyku je diskriminácia rómskej menšiny ako marginalizovanej skupiny, komunity, čím sa posilňuje ich marginalizácia.
Budúcej politickej reprezentácii po septembrových parlamentných voľbách a vládnemu splnomocnencovi pre rómske komunity: Dajte to do poriadku, súladu s Listinou základných práv a slobôd, ústavou a zákonom, prestaňte tárať a investovať obecné zdroje len na udržiavanie poriadku a ochranu majetku, zdravia a života a odstraňovanie následkov nedodržiavania hygieny a pravidiel ekologického spôsobu života v rómskych osadách. Tvrdenie, že vzdelanie je základ inklúzie a integrácie rómskej marginalizovanej národnostnej menšiny, treba uviesť do života takto: Rómovia majú ústavné právo na svoje rómske školy a rómsky jazyk slovom, písmom, v úradnom a verejnom styku, ktoré zakladá dokonca povinnosť úradov zaistiť tlmočenie na osi rómčina-slovenčina. Toto právo je Rómom odopierané ako ruskej národnostnej menšine na Ukrajine. Súdne rozhodnutia o segregácii rómskych detí, ktorá „bráni ich inklúzii a integrácii“ do ostatnej dobre socializovanej a integrovanej spoločnosti, nie sú v súlade s prirodzeným právom na spájanie sa národnostných menšín, etnických skupín do vlastných komunít smerom „dnu“ čo im ale nebráni v komunikácii smerom „von“ a ostatnými menšinami, skupinami a väčšinovou spoločnosťou štátotvorného národa na občianskom princípe vzájomného spolužitia.
Ak by malo ísť o segregáciu, museli by byť zrušené základné a stredné školy s vyučovacím jazykom národnostnej menšiny pod jednu strechu s vyučovacím jazykom slovenčina a jazyky národnostnej menšiny by sa vyučovali len ako vedľajší predmet. Tak káže princíp rovnakého ľudsko-právneho zaobchádzania. Ibaže rómčina sa ex offo zo zákona nevyučuje nijako. Hoops! Slovenčina sa na maďarských školách vyučuje ako cudzí jazyk! Prečo sa rómčina nevyučuje ako materinský rodný jazyk Rómov?!
Vietnamci sa na Slovensku stali oficiálne uznanou národnostnou menšinou, schválila to vláda. V sčítaní v roku 2021 sa k nim prihlásilo 2793 občanov, 489 ľudí si ju uviedlo ako ďalšiu národnosť. Majú právo na vzdelávanie vo vlastnom jazyku. Inkluzívne vzdelávanie je neomarxistické násilie. Vietnamci sa integrovali. Rómovia nie. Integrácia do väčšinovej spoločnosti závisí od mentality národnostnej menšiny, etnika.
Stretol som plačúce dievčatko s vysvedčením v ruke. Spýtal som sa jej na dôvod plaču a ona: „Neviem po slovensky“. Nevediac ako ju potešiť, len som si ju pritúlil.
Od UKF Nitra sa očakáva zvýšená ročná produkcia absolventov učiteľstva pre vyučovanie kodifikovaného rómskeho jazyka s príslušenstvom. Ostatku stačí pre vyučovanie vietnamčiny poťažmo čínštiny pedagogické minimum.
Kecy o zákaze segregovanmého vzdelávania a potrebe inklúzie sú kecy. Ponúkol som svoj marginalizovaný a zatiaľ ostrakizovaný názor a presvedčenie v opore o ústavu. Proti segregačné opatrenia a inkluzívne násilie aj na mimoriadne nadaných deťoch, nemajú oporu o nič, sú arbitrárne. Spoločnosť tým na svojom rozvoji nezískava ale stráca.
Pekne pozdravujem.
Juraj Režo alias notorickyobcan
Zanechajte komentár
Chcete sa pripojiť k diskusii?Neváhajte prispieť!