Jedlo „ne“hodné R.Fica,iba bežných smrteľníkov…
Politici si užívajú stolovanie na úrovni, ak by však zažili v bežnej reštaurácii nejaký „šok“, hygiena by bola na mieste do 15 minút. Robert Fico tento týždeň oslávil 50-tku, jeho kolega Jahnátek zase 60-tku. Určite si užili slávnostný obed na Úrade vlády a nepochybujem, že im aj ich hosťom menu chutilo. No nie je menu ako menu.
Človek si veľakrát v našich reštauráciách kladie otázku, jesť či nejesť? V širšom centre hlavného mesta, na Štefánikovej ulici by ste zrejme nečakali úroveň stravovacieho zariadenia doslova pod psa. Rada varím, no zároveň rada sa nechám jedlom aj inšpirovať. No v reštaurácii na obrázku som už viackrát zažila nemilé prekvapenie. Po usadení sa, by ste možno čakali milé privítanie, no namiesto toho máte pocit, že by vás personál najradšej poslal domov. Keďže si tam často odskočíme na kávu (na obed už rozhodne nie), tak som si dovolila pridať zopár komentárov k úrovni tohto podniku. Rozhodne si nepotrpím na nóbl reštaurácie, no bežný štandard a štipku slušnosti by zrejme chceli všetci.
Ak si sadnete do „záhradného“ domčeka reštaurácie a náhodou je tam otvorené okno, zrejme sa zadusíte i keď opak by mal byť pravdou. S oknami totiž susedia smetné koše, aj napriek tomu, že sa tam podáva jedlo. Samozrejme, možno by ste si chceli na stôl položiť nejaké veci, to ale radšej nerobte, obrusy sú takmer vždy špinavé. No a keď si vyberiete niečo na jedenie (z ponuky 4 jedál), zrejme budete potrebovať príbor. Ak ho náhodou po predchádzajúcich zákazníkoch nenájdete na vašom stole, tak vám ho čašníčka prinesie z vedľajšieho stola. Myslím si, že páni politici by niečo také nestrpeli a verím, že k jedlu majú vždy pripravenú aj servítku. Tu by ste ju však márne čakali.
Ešte pridám dve „milé“ skúsenosti. Jedného pekného, slnečného dňa som si objednala vyprážaný syr, keďže už iné jedlo nebolo a ja som sa ponáhľala do práce. Keď mi ho čašníčka priniesla, po odkrojení prvého kúsku som zažila šok. Olej, ktorý zo syra doslova vystrekol, mi zničil nohavice. Zemiaky, podotýkam varené, tiež plávali v oleji a tak som jedlo aj s pripomienkami vrátila. Samozrejme, stalo sa to, čo som aj mohla čakať, čašníčka sa na mňa bez náznaku ospravedlnila pozrela a vypýtala si peniaze.
Druhá príhoda sa stala tento týždeň. Opäť som si po dlhom čase na znak zmieru objednala jedlo (chcela som im dať viacnásobnú šancu, kým prišlo k napísaniu článku) a po druhom súste som našla na zemiakoch mŕtvu mušku, tak som opäť jedlo vrátila. Čašníčka prišla s účtom a ja som sa len zo slušnosti opýtala, prečo zarátala aj vrátené jedlo (takmer som sa ho nedotkla), no odpovede som sa ani teraz nedočkala. Do spomínanej reštaurácie, alebo kaviarne ako to z názvu oficiálne vyplýva, už rozhodne nevkročím a chcela som na ňu upozorniť aj vás všetkých, ak by ste náhodou mali cestu okolo a vlčí hlad, radšej choďte niekam inam.
Oslovila som aj Úrad verejného zdravotníctva, môžete si prečítať odpovede od hovorkyne Lenky Skalickej aj s mailovou adresou, kam môžete adresovať v prípade nespokojnosti svoj podnet.
1. Ako sa má zachovať prevádzka reštaurácie, ak si zákazník objedná obedové menu a nájde tam mŕtvu mušku?
„V uvedenom prípade v nadväznosti na § 26 ods. č písm. e) a f) je prevádzkovateľ zodpovedný zabezpečovať a kontrolovať podmienky zdravotnej neškodnosti hotových pokrmov a zabezpečovať ich ochranu pred znehodnotením. Ide o nedodržanie tejto povinnosti zo strany prevádzkovateľa.“
2. Je prípustné, aby bolo viac príborov umiestnených v jednej nádobe na stole iba s jednou servítkou? Ostávajú tam aj po odchode zákazníkov a
keď príde niekto ďalší, čašníčka len presunie nádobu. Pochopiteľne, že na príbor sadá prach a pod.
„V uvedenej súvislosti vo všeobecnosti platí, že na vylúčenie nežiaducich vplyvov možno používať len čistý kuchynský riad, náradie, stolový riad (do ktorého patria taniere aj príbory)a ostatné kuchynské zariadenie zhotovené zo zdravotne neškodného materiálu (podľa § 9 ods. č písm d) vyhlášky MZ SR č. 533/2007). Problematika stolovania patrí ku všeobecne kultúrnym návykom a doposiaľ (ani v minulosti) nebola riešená právnym predpisom.“
3. Samozrejme, v reštaurácii nie je čisto a to platí aj o personále. Sú nejaké špecifické pravidlá v tomto smere, týkajúce sa aj personálu?
„Požiadavky na osobnú hygienu zamestnancov sú uvedené v § 12 vyhlášky vyhlášky MZ SR č. 533/2007 – zamestnanci sú povinní mať čistý pracovný odev, dodržiavať čistotu rúk a celkovú osobnú hygienu a zároveň je prevádzkovateľ povinný kontrolovať osobnú hygienu zamestnancov.“
5. Navyše, obrusy ani stoly nie sú po odchode zákazníkov čistené. Je to prípustné, že obrus na stole je špinavý?
„Podľa § 2 ods. 1 vyhlášky MZ SR č. 533/2007 sa musí zariadenie spoločného stravovania udržiavať v čistote a v dobrom technickom stave. Zároveň vo všeobecnosti platí, že prevádzkovateľ je povinný zabezpečovať a kontrolovať čistotu zariadenia a prevádzkových priestorov. Ak je v prevádzke nečistota – ide o porušenie uvedených požiadaviek.“
6. Ako často chodia hygienici kontrolovať v Bratislave prevádzky a ako je možné, že vôbec takáto prevádzka (s nedostatkami, ktoré som menovala) má ešte povolenie za takýchto podmienok fungovať?
„Kontroly ZSS sa vykonávajú pravidelne nielen na základe stanovených plánov, ale aj na základe mimoriadnych kontrol z pokynu hlavného hygienika SR. Uvedené nedostatky, patria k hygienickým nedostatkom spôsobených nedodržiavaním požiadaviek zo strany zamestnancov – resp. nedostatočnou kontrolou zo strany prevádzkovateľa. Pri zistení takýchto nedostatkov pracovníkmi príslušného orgánu verejného zdravotníctva sa v praxi uplatňujú sankcie a nariaďujú opatrenia na ich odstránenie. Správy z kontrol sú pravidelne uverejňované na webovej stránke ÚVZ SR a poskytované médiám.Pre zlepšenie daného stavu odporúčame pisateľke podnetu uviesť názov a adresu uvedenej reštaurácie, aby mohla byť v predmetnej prevádzke vykoná kontrola.“
V prípade, ak chcete podať podnet na konkrétnu prevádzku, môžete tak urobiť na emailovej adrese Regionálneho úradu verejného zdravotníctva hl. m. Bratislava podnety_staznosti@uvzsr.sk
Zanechajte komentár
Chcete sa pripojiť k diskusii?Neváhajte prispieť!