Izrael nemá ústavu ani ústavný súd
Politický systém Izraela je svojou štruktúrou parlamentná zastupiteľská demokratická republika s pluralitným politickým systémom. Nemá písanú ústavu, politický systém štátu Izrael a jeho hlavné princípy sú ukotvené v jedenástich Základných zákonoch (…). Viac tu.
Hlavou štátu Izrael je prezident, ktorý je volený parlamentom na 7 rokov. Plní však iba reprezentatívne funkcie. Zákonodarným orgánom je jednokomorový parlament- Kneset, do ktorého je na 4 roky volených 120 poslancov. Výkonná moc je v rukách vlády, na čele ktorej stojí premiér. Volebné obdobie vlády môže byť skrátené v prípade, že Kneset odvolá premiéra alebo vláde nevysloví dôveru. Ministri vlády sú zodpovední premiérovi a Knesetu.
Vládu, jej finančnú politiku a financie jednotlivých strán kontroluje Štátny kontrolór. Súdny systém Izraela a jeho Najvyšší súd, ktorý nahrádza ústavný súd ako v USA a rovnako ako v United Kingdom (tiež nemá ústavu len Zákonník), je (prestáva byť) nezávislý od výkonnej a zákonodarnej moci.
Izraelský Knesset schválil prvú, kľúčovú časť súdnej reformy. Chce ňou obmedziť právomoci Najvyššieho súdu tak, ako na Slovensku Ústavný súd nesmie posudzovať ústavné zákony a ich súlad s ústavou, tu.
Slovensko. Odňatie právomoci ústavného súdu SR posudzovať ústavné zákony je z pohľadu nálezu PL. ÚS 21/2014 významný ústavný regres. Každý ústavný zákon či zákon, viac-menej sa dotýka základných ľudských práv a slobôd. Paradox: Podľa ústavného Čl. 93 (3) „Predmetom referenda nemôžu byť základné práva a slobody…“ Konzekvencia: Podľa tohto ustanovenia nie je možné ďalším referendom oslabiť ústavnú definíciu manželstva ako zväzku muža a ženy a rodiny založenej takýmto manželstvom.
Nález zároveň obhajuje neodňateľné právo ústavného súdu posudzovať zmeny ústavy v časti nemenné materiálne jadro, ktoré zakladá Listina základných práv a slobôd. V prípade konfliktu má, a mal by, o ústavnom zákone rozhodnúť ľud v obligatórnom referende. Zabudnite. Slovenský zákonodarný zbor má tendenciu správať sa ako izraelský Knesset a štátnu moc koncentrovať len do svojich rúk. Slovensko je parlamentnou totalitou.
Ak nezmeníte systém, na akékoľvek závažné referendum vo veci zabudnite.
Čl. 2 (1) „Štátna moc pochádza od občanov, ktorí ju vykonávajú prostredníctvom svojich volených zástupcov alebo priamo.“ Tento článok je v časti „priamo“ mŕtvy a nefunkčný. Ľud musí mať právo zasiahnuť do krízových situácií, a v takej sa Slovensko nachádza dnes, v pravej chvíli, ako deus ex machina. Znalým veci nevyhnutnosti systémovej zmeny, pridávam odkaz na Viliam Baňák a podiel občana na moci.
Navrhujem rovnováhu parlamentnej s občianskou demokraciou prostredníctvom novej definície ústavného Čl. 93 Referendum, jeho zmenou na Ľudové hlasovanie v častiach: obligatórne (povinné), fakultatívne referendum (dnes „aj o iných otázkach verejného záujmu“) a plebiscit. Prvé dve hlasovania majú silu ústavných zákonov, tretie je voľné so silou názoru a odporúčaní.
Ústavným súdom posudzovaným kritériom ostane Listina základných práv a slobôd, ako materiálne jadro ústavy.
Slovensko potrebuje novú druhú ústavu a precedens: musí byť ratifikovaná ľudovým obligatórnym referendom. Potom môže dôjsť k jej rigidizácii (odkaz na zdroj 2).
Izraelské protesty budú pokračovať. Opozícia sa pokúša o podnet na Najvyšší súd Izraela, ktorého nález ale už nemá možnosť prelomiť silu Knessetu, v postavení nad súdnou mocou.
Dá sa konštatovať, že demokracia sa vo vyspelých demokraciách rúca do seba ako do čiernej diery. Nastupuje stav post demokracie, po ktorej plazivo prichádza tretia totalita.
Pekne pozdravujem.
Juraj Režo alias notorickyobcan
Zanechajte komentár
Chcete sa pripojiť k diskusii?Neváhajte prispieť!