Hygiena a prevádzka, komu stačí oznámenie o začatí prevádzky?
Hygiena a prevádzka predstavujú pri podnikaní neoddeliteľný pár. Pred začatím akejkoľvek prevádzky, či už ide o gastronómiu, kaviareň, potraviny alebo iný typ prevádzky, je nutné získať schválenie alebo súhlas od hygieny. V minulosti bol tento proces pomerne komplikovaný, vyžadoval si prípravu množstva dokumentov a príloh a časovo bol náročný. Často je tento proces hovorovo známy ako získanie povolenia od hygieny.
Do roku 2020 nezáležalo na tom, či boli priestory využívané len na administratívne účely alebo na prípravu jedla, v každom prípade bolo potrebné získať od hygieny, teda od príslušného regionálneho úradu verejného zdravotníctva rozhodnutie o uvedení priestorov do prevádzky. Táto povinnosť platila aj v prípade, keď došlo len k zmene osoby prevádzkovateľa, ale činnosť vykonávaná v priestoroch ostala rovnaká.
Od roku 2020 došlo k pozitívnej zmene, ktorá umožnila mnohým prevádzkam jednoduchšie a rýchlejšie otvorenie. Táto zmena výrazne znížila byrokraciu spojenú s týmto procesom, čo umožnilo podnikateľom ušetriť nielen čas, ale aj financie.
Zmenou bolo zavedenie inštitútu oznámenia o začatí prevádzky, ktorý umožňuje, že na rozdiel od predchádzajúceho postupu už nie je potrebné čakať na vydanie rozhodnutia o uvedení priestorov do prevádzky. Stačí, ak najneskôr v deň začatia činnosti písomne oznámite začatie tejto činnosti príslušnému regionálnemu úradu verejného zdravotníctva.
Oznámenie musí zahŕňať nasledujúce informácie: (i) obchodné meno, právnu formu, sídlo a identifikačné číslo ak ide o právnickú osobu alebo meno, priezvisko, bydlisko a identifikačné číslo, ak ide o fyzickú osobu – podnikateľa; (ii) adresu miesta prevádzky; (iii) názov prevádzky; (iv) špecifikáciu činnosti, ktorá sa v priestoroch prevádzky vykonáva; (v) dátum, kedy sa má činnosť v priestoroch prevádzky začať; a (vi)prevádzkový poriadok, ak je jeho predloženie požadované zákonom.
Tento zjednodušený proces neplatí pre všetky prevádzky ale vzťahuje sa iba na nasledujúce typy prevádzok:
1) Priestory, pre ktoré už existuje rozhodnutie o uvedení do prevádzky a dochádza iba k zmene prevádzkovateľa bez zmeny podmienok prevádzky.
2) Prevádzky verejného stravovania, kde sa nevyrábajú hotové pokrmy, vrátane stánkov s rýchlym občerstvením a iných zariadení s ambulantným predajom jedál a nápojov ako aj zariadenia na zotavovacích a iných hromadných podujatiach.
3) Administratívne priestory.
4) Zariadenia starostlivosti o ľudské telo.
5) Ubytovacie zariadenia, s výnimkou tých, kde sa poskytuje pobytová forma sociálnej služby a zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately.
6) Priestory, kde sa vykonáva živnosť spojená s „kúpou tovaru na účel jeho predaja konečnému spotrebiteľovi“, okrem predaja pokrmov, nápojov alebo potravín.
7) Telovýchovno-športové zariadenia.
Ako môžete vidieť, hoci proces u niektorých prevádzok sa zjednodušil, naďalej obsahuje špecifické požiadavky. Je dôležité byť dobre oboznámený so zákonom č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov, aby ste pochopili všetky nuansy týkajúce sa prevádzkovania vašej konkrétnej aktivity.
V prípade ak chcete ušetriť svoj čas a energiu, môžete sa spoľahnúť na nás. Zabezpečíme odoslanie oznámenia o začatí prevádzky odošleme už do 24 hodín, využite našu službu hygiena prevádzka.
Zanechajte komentár
Chcete sa pripojiť k diskusii?Neváhajte prispieť!