Hudobný sluch, zvieratá, ľudia a hudba…
Pes má citlivejší sluch a pamäť než človek, tobôž špičkoví hudobníci (skladatelia, dirigenti, inštrumentalisti) s tzv. absolútnym sluchom…
Človek s bežným hudobným sluchom, i ten, nehrajúci na žiadny nástroj a s praktickou hudbou nemajúci nič zvlášť spoločné, ale rád si zaspieva v kúpeľni, pri táboráku a v aute a rád hudbu počúva, aj bežný muzikant, hoc i skladateľ hudby na nižších úrovniach disponujú podľa hudobno-psychologickej klasifikácie relatívnym hudobným sluchom…
Absolútni sluchári dokážu to, alebo skoro to, čo tie zvieratá, pričom v hudobnej oblasti patria k špičkovým muzikantom a činovníkom v hudbe (koncertní interpreti, skladatelia, dirigenti, zbormajstri, teoretici dejín hudby, prípadne kritici, hudobní estetici, štúdioví hudobní režiséri…). Aj pre mňa, ktorý sa o hudbu trošička „obtrel“ je absolútny hudobný sluch záhadou…
Že, ale pes má lepší sluch a hudobný sluch a sluchovú pamäť, potvrdil známy I.P. Pavlov v porovnávacích experimentoch vo svojom laboratóriu so psom a vtedy ešte budúcim hudobným skladateľom Dmitriom Šostakovičom…
Dejiny hudby zaznamenali aj tento reálny príbeh: I.P. Pavlov približne v r. 1921 požiadal riaditeľa petrohradského konzervatória, aby mu poslal študenta, ktorý práve najlepšie počuje. Poslali mu mladého Šostakoviča (študenta klavíra a kompozície s absolútnym sluchom)…
Pavlov po skončení testu (jednému z najgeniálnejších svetových hudobných skladateľov 20. storočia, mimo iné, aj autorovi slávnej Leningradskej):
„No, vidíte, chlapče, ten pes má lepší sluch než vy!“
Reálny experiment a nácvik podobný pokusu a testu I.P. Pavlova so Šostakovičom:
https://www.youtube.com/watch?v=0IkGQ6tvKYo
https://www.youtube.com/watch?v=3SZCMDlmO0c
Pes a klavír (živé muzicírovanie): http://gigavideo.sk/pes-a-klavir/ Fikcia, pravda, vážne či s humorom?
Arnold Schoenberg (1874-1951) op. 21: Pierrot Lunaire, melodráma na tety básní Alberta Girauda, skomponovanej v r. 1912:
https://www.youtube.com/watch?v=KsIATAaR-X0
Pes za klavírom – a čo takto č. 7 Der Kranke Mond (Chorý mesiac)?
Texty:
http://www.lunanova.org/pierrot/text.html
No, zrejme nič pre bežných príjemcov hudby, toto sú tie najvyššie hudobné poschodia, dnes študijná hudobná literatúra k základom hudby 20. storočia spolu s dielom Albana Berga a Antona Weberna, žiakov Arnolda Schoenberga, zakladateľa II. viedenskej školy (Zweite Wiener Schule)…
Prvú viedenskú školu tvorili Haydn, Mozart, Beethoven…
V post webernovskom vývoji až k vývoju hudobnej (neskôr a v súčasnosti) moderny a postmoderny 21. stor. a tomu, čomu sa vraví artificiálna hudba (to jest hudba, majúca vyššie umelecké ambície) dnes…
…aj s otázkami, spochybňujúcimi definíciu hudby, a hraníc toho, čo sa dnes ešte vôbec dá označiť ako hudba…
Vec osobnej vnútornej hudobnej výbavy, vzdelania, hudobnej inteligencie, hudobného myslenia a cítenia, miery a hĺbky záujmu o hudbu, hudobného vkusu a slobodnej voľby každého z nás…
Zanechajte komentár
Chcete sa pripojiť k diskusii?Neváhajte prispieť!