Epitaf SDKÚ – Strana, ktorá chcela zdaniť bezhotovostné platby
Po tom, čo SDKÚ vypadla z hry veľkých a jej význam na politickom trhu klesol až k hranici nezvoliteľnosti, mnoho straníkov zistilo, že na tomto poli viac pšenica nevykvitne. V posledných mesiacoch strana stráca víziu a vnútorné presvedčenie o schopnosti zaujať ľudí, dokonca ju húfne opúšťajú vlastní členovia. Jej hlavným ťahákom vždy bola vysoka profesionalita v ekonomickej oblasti reprezentovaná Ivanom Miklošom a jeho tímom s dôrazom na presadzovanie ekonomických slobôd. Po stiahnutí sa Mikloša a zvolení Pavla Freša za predsedu strany sa zdá, ako keby SDKÚ začala tápať v tme a zúfalo hľadá nejakú tému, ktorou by zaujala ľudí.
Po nešťastnou uvedení problému čiernych stavieb v cigánskej osade v Plaveckom Štvrtku za osobnej účasti Freša, po nedomyslenom navrhnutí licencií pre živnostníkov (z ktorých by profitovali hlavne tí, ktorí majú veľké mesačné príjmy a strácali práve malí do 1500€) prišla koruna bezmyšlienkovitého a nezmyselného hľadania. SDKÚ navrhla zdaniť akúkoľvek bezhotovostnú platbu.
Važení páni z SDKÚ.
Vážim si mnohých ľudí vo vašej strane a nikdy by som si nepomyslel, že to napíšem : začínam pochybovať o účele a zmysle existencie SDKÚ. Toto už nie je len nedomyslený návrh, to je dilentatizmus najvyššieho rádu, hodný dielne SMERu.
- V prvom rade sa zavádza ďalšie zdanenie, ktoré ako poznáme vládne strany, bude slúžiť ako ďalšia páka na ľudí v tejto krajine. Tzn. do systému sa zavedie ďalší nový prvok, s ktorým sa bude dať krásne manipulovať, zvyšovať za účelom ďalšieho vysávania ľudí. Ponúknuť SMERu ďalšiu možnosť zdaňovať je politická samovražda v priamom prenose.
. - Navrhované zníženie priamych daní a DPH až na úroveň 15% je za súčasnej výšky obratu v podstate nerealizovateľné, keďže pri znížení výšky daní a DPH je výpadok príjmov cca 2miliardy EUR. SDKÚ navrhuje 0,1% dane bezhotovostnej platby, čo by na pokrytie výpadku znamenalo dosiahnuť výšku obratu viac ako 2000 miliárd ročne (2bilióny EUR), keďže treba rátať aj so zvýšením daňovej správy. Celkovú výšku obratu odhadujem cca na 300miliárd EUR, čo je ďaleko za navrhovaným 0,1% podľa SDKÚ.
„Ekonómovia“ SDKÚ si evidentne predstavujú, že zdania všetky medzibankové transfery, ktorých výška dosahuje bilióny EUR. Ak však začnú zdaňovať aj tieto transakcie (hovoríme o miliardách EUR v čistých daniach! ) banky svoje aktivity presunú mimo územie Slovenska, alebo jednoducho zarátajú svoje náklady do bankových poplatkov. Predpokladám súbeh oboch prístupov, takže v konečnom dôsledku opäť náklady zaplatí obyčajný človek a dramaticky to postihne dostupnosť kapitálu na finančných trhoch, resp. tento zdražie o zdaňované náklady. Tým pádom investor, ktorý zabezpečuje financovanie svojej investície cez slovenské bankové ústavy si zráta že uvedená investícia sa mu na Slovensku neoplatí – a na Slovensko nepríde.
. - Zavádza sa mnohonásobná miera zdanenia platieb a to dokonca aj osobných platieb, t.j. takých, ktoré nemajú byť z princípu a zdravého sedliackeho rozumu zdaňované. Takže ked si firmy budú platiť a tieto platby budú zdaňované, to by ešte Slováci pochopili, ale to že sa im pri poslaní výplaty na účet poníži aj táto suma, či pri poslaní peňazí z jedného osobného účtu na druhý je úplne nepochopiteľné a proti zmyslu zdaňovania. Bežná domácnosť má dnes viac účtov, medzi ktorými bude zdaňovaný transfer peňazí, takže už bude spoplatnený akýkoľvek bankový výkon. Platíme za výber, platíme za vklad, budeme platiť za prevod, budeme platiť nielen z toho že nám niekto zaplatí faktúrru, ale aj rodinné prídavky, ktoré mi prídu na účet, štát skasíruje…
. - Podporí sa mimopeňažný systém obchodovania – firmy si síce budú fakturovať , ale transakcie sa buď prevedú v hotovosti, alebo zápočtom (či už fiktívnym alebo reálnym). Vzniknú ďalšie náklady na strane daňovej správy, ktoré budú hľadať príznaky kreatívneho účtovníctva so zámerom vyhnúť sa bezhotovostnej platbe. Vraciame sa do ekonomického staroveku keď obľúbeným spôsobom platby sa stane bartrový systém… Pri platbách v desiatkach a stovkách miliónov EUR nejde vôbec o malé sumy, keďže pri obchodoch s malou pridanou hodnotou aj keď vysokým obratom (ako je to napríklad pri veľkoobchodoch IT, kde sa marža pohybuje okolo 4-5%) bude výsledná suma dane z bezhotovostnej platby napr. 200.000EUR čo je už veľmi zaujímava suma, ktorej sa oplatí venovať „trocha bližšie“. A to už nehovorím o bankách a o milardových transferoch, ktoré denne tečú cez medzibankové transakcie – len blázon by dane „neoptimalizoval“
. - Kde je spravodlivosť zdaňovania, ked rovnako bude zdaňovaním „postihnutá“ charita, ako veľkoobchod či výrobca typu KIA, Volkswagen. Naviac títo výrobcovia majú ďaleko viac možností ako sa vyhnúť platbám, takže ak značnú časť obratu tvoria práve takéto mamutie firmy a ich subdodávatelia, firmy presmerujú finančné toky na zápočty a dramaticky poklesne výnos tejto dane.
. - Zavádzame prvky policajného štátu, pretože po tom, čo SMER zaviedol obmedzenie hotovostných platieb na 5000€, bude podozrivý každý výber a vklad väčšej sumy kvôli možnosti a podozreniu z manipulácie pri zdaňovaní bezhotovostných platieb. O to sa posilní daňová správa a kontrola. Vitajte v Orwellovom svete 1984…
. - Ak SDKÚ navrhuje zníženie daní a zároveň zavedenia poplatkov, človek, ktorý má vysoký príjem naraz bude mať o 5-7% daní vyšší príjem a zaplatí akurát 0,1% daňových poplatkov z bezhotovostných platieb. Firma s vysokým obratom, ale balancujúca v konkurencii na hrane zisku, sa naraz dostane do straty, resp. v pomere ku zisku jej štát zoberie ďaleko viac ako pri vysokoziskovom platcovi. Čiže aj z toho mála čo ešte dokázala zarobiť si štát odkrojí obrovský kus.
. - Ako si SDKÚ predstavuje účtovanie tejto dane? Bude o to znížený základ DPH, ako sa to bude vykazovať a čo to spôsobí pri nepriamych nákladoch na nové účtovné systémy, školenia účtovníčok, obchodníkov? Toto je výsmech politiky zameranej na zvyšovanie ekonomických slobôd.
Ako podnikateľ hovorím jedno – ďakujem pekne, neprosím!
Zanechajte komentár
Chcete sa pripojiť k diskusii?Neváhajte prispieť!