Ako funguje vedenie účtovníctva?
Vedenie účtovníctva je zložitý proces, ktorý sa týka väčšiny podnikateľov. Či už ste živnostník alebo máte svoju s.r.o., budete musieť viesť ekonomickú evidenciu. Táto zahŕňa spravovanie účtovných kníh, podávanie daňových priznaní, spracovanie mzdovej agendy a ďalšie súvisiace činnosti.
Účtovník, často označovaný aj ako ekonóm, je expert na ekonomické a finančné procesy, správu a optimalizáciu daní a odvodov. Ak sa zaujímate, ako účtovníctvo funguje v praxi, účtovník vám poskytne potrebné poradenstvo a usmerňuje vás pri správe vašich financií.
Vedenie účtovníctva sa odlišuje v závislosti od niekoľkých faktorov, akými sú veľkosť firmy, jej status ako (ne)platiteľa DPH a počet zamestnancov. Rovnako významný vplyv na poskytovanie účtovníckych služieb má aj účtovník sám, jeho skúsenosti, odborné a technické znalosti ako aj jeho povahové črty.
Môžeme predstaviť všeobecný postup a upozorniť na aspekty, na ktoré by ste mali pri vedení účtovníctva dbať. Ide o obchodný vzťah medzi účtovníkom a klientom, kde je dôležitým krokom nájsť si spoľahlivého účtovníka a uzavrieť s ním spoluprácu. V dnešnej dobe mnoho účtovníkov ponúka svoje služby online. Pri ich výbere je dôležité zvážiť ich recenzie a dôveryhodnosť, ktorú môžete overiť napríklad výškou obratu na portáli ako je finstat. Vyvarujte sa výberu založeného čisto na cene služieb, pretože najlacnejší účtovník môže vo výsledku znamenať vyššie náklady na daniach alebo pokuty pre nedostatočné spracovanie vašich financií.
Pri výbere účtovníka je podstatné uzatvoriť zmluvu o vedení účtovníctva, ktorá by mala jasne špecifikovať práva a povinnosti oboch strán. Dôležité je aby zmluva obsahovala transparentný cenník služieb, ktoré účtovník poskytuje.
V rámci profesionálneho obchodného vzťahu by mala medzi vami a účtovníkom prebiehať efektívna spolupráca. Vašou zodpovednosťou je poskytovanie všetkých potrebných dokumentov a informácií o zmene podmienok vašej činnosti včas. Na druhej strane, účtovník by mal včas spracovávať účtovné doklady a zabezpečiť odosielanie potrebných výkazov na daňový úrad a ostatné príslušné orgány. Plynulá a presná komunikácia s účtovníkom zabezpečí, že všetky lehoty budú dodržané a vy sa tak vyhnete možným pokutám.
Spomenuli sme posielanie dokladov, ktoré predstavuje pravdepodobne váš najčastejší dôvod komunikácie s účtovníkom. Dobrý účtovník by mal byť flexibilný a akceptovať doklady posielané poštou alebo elektronicky, najčastejšie prostredníctvom emailu. Dôležité je zabezpečiť, aby boli všetky dokumenty naskenované alebo nafotené kompletné a v dobrej kvalite aby boli čitateľné. Z vašej strany je tiež zásadné poskytovať dokumenty včas, čo je efektívnym spôsobom, ako predísť možným pokutám.
Nasleduje zaúčtovanie dokladov účtovníkom. Počas tohto procesu môže účtovník naraziť na otázky týkajúce sa dokladov. Často sa stáva, že a) podnikatelia zabudnú priložiť niektoré doklady, b) doklady, napríklad faktúry, sú nesprávne vystavené, alebo c) nie je jasné, čoho sa doklady týkajú. To sú bežné situácie, s ktorými sa účtovníci stretávajú. Pravý problém by nastal, ak by účtovník napriek týmto otázkam a problémom nekládol otázky a neriešil ich.
Poslednou fázou v procese účtovníctva je podávanie daňového priznania a iných výkazov. Najdôležitejšie sú daňové priznania z dani z príjmov, ktoré sa podávajú raz ročne, daňové priznania DPH, ktoré sa podávajú každý mesiac alebo štvrťrok, a mzdové výkazy, ktoré sú mesačné. V rámci týchto aktivít účtovník pošle platobné inštrukcie na zaplatenie dane alebo mzdových a iných nákladov. Ak hľadáte spoľahlivého účtovníka za dobrú cenu, zvážte objednanie tejto služby alebo zistite viac o tom ako funguje vedenie účtovníctva.
Zanechajte komentár
Chcete sa pripojiť k diskusii?Neváhajte prispieť!